CRM-systemen kunnen voor bedrijven in de toerismebranche een grote bijdrage leveren. Het beheren van boekingen, inkopen van spullen en planningen maken voor uw personeel is allemaal mogelijk met de juiste CRM-software.

CRM is ook geschikt in tijden waarin het voor ondernemers zwaarder wordt. Vanwege deze reden willen wij de functies van CRM dieper uitleggen.

Wat is CRM?

Laten wij eerst kijken waar CRM voor staat. CRM is een afkorting voor ‘Customer Relationship Management’ of klantrelatiebeheer. Als er wordt gekeken naar de kerntaak van CRM, dan bestaat het uit twee kanten. Je hebt de kant van het beheren van al het contact met de klanten en de kant van het automatiseren van processen.

Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen en weer te geven. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden geoptimaliseerd en beheerd. De functie van het systeem is om als centrale database voor alle klantgegevens en informatie te fungeren. Hierdoor krijgt elke bedrijf met CRM inzicht in hun eigen en potentiële klant.

Functionaliteiten voor de toerismebranche

Voor de sector toerisme kan CRM-software een verrijking zijn. Veel CRM-systemen kunnen worden aangepast naar de behoefte van de klant. Hierdoor kunnen de functionaliteiten juist worden afgestemd. Wij lichten de functionaliteiten toe die mogelijk zijn binnen de toerismebranche.

CRM-software als analysetool

In veel bedrijven wordt een CRM-systeem gebruikt als een analyse-instrument, dat bedrijven waardevolle informatie geeft over het gedrag en de voorkeuren van hun eigen klanten, maar ook van potentiële klanten. In de tijd van constant groeiende verwachtingen van de klant is het voor bedrijven cruciaal om hun eigen klanten te kennen en aan hun wensen te kunnen voldoen. Zeker omdat de concurrentie nooit slaapt. Wanneer een klant niet tevreden is met het aanbod of de service, wacht het andere bedrijf hem op.

Vanwege die reden is het gebruik van een juist CRM-systeem relevant. Uiteindelijk staat het directe contact met de klant centraal.

Hoe worden gegevens van gasten of klanten verzameld?

Afhankelijk van het soort bedrijf binnen de toerismebranche hebben verschillende bedrijven ook verschillende opties om gegevens over hun klanten te verzamelen. Volgens de AVG is dit voor persoonsgegevens alleen mogelijk met expliciete toestemming van de klant.

Hotels en het verzamelen van gegevens

Hotels kunnen als voorbeeld een e-mail voorafgaand aan het verblijf gebruiken om er voor het verblijf van een gaster erachter te komen in welke diensten deze gast geïnteresseerd is. Deze voorkeuren zijn handig voor het aanstaande verblijf. Ook op de lange termijn zijn deze voorkeuren waardevol om te weten. Als de voorkeuren via een interface rechtstreeks in een CRM-systeem worden opgeslagen, kunnen gerichte aanbiedingen en marketingcampagnes worden opgezet om gasten binnen te halen voor een volgend bezoek.

CRM: restaurants profiteren ook

Niet alleen hotels profiteren van een geschikt CRM-systeem, maar restaurants ook. Restaurants kunnen bijvoorbeeld een systeem gebruiken om de populariteit van bepaalde gerechten te beoordelen. Welke gerechten worden vaak besteld en welke amper?

Op basis van deze informatie kan het menu worden aangepast en kunnen meer gasten naar het restaurant worden verleid.

Ook kunnen gasten worden geïnformeerd over wijzigingen en acties via een gepersonaliseerde nieuwsbrief die via een e-mailinterface wordt verzonden.

Reisbuerau’s en touroperators

Hetzelfde geldt voor reisbureau’s en touroperators. Met CRM kunnen deze bedrijven met het gebruik van klantdata geoptimaliseerde en persoonlijke marketingcampagnes draaien waardoor er meer kans is op een hogere omzet.

Een juist CRM-systeem

De CRM-markt is groot en divers. Het zoeken naar de juiste software voor een bedrijf binnen de toerismebranche is lastig. Wij willen u daarom graag helpen. Teamleader is een leverancier die u helpt met het versimpelen van uw werk. Met Teamleader bouwt u an uw relaties.

Pin It on Pinterest